torstai 30. elokuuta 2018

Samassa veneessä - ajatuksia työstä

Minulla on käynyt ihan mieletön säkä. Nimittäin siinä, että olen aivan uskomattoman ihanan työporukan jäsen.


Olen pitkän aikaa, sanotaanko viime keväästä saakka ajatuksissani karttanut työpaikkaani. Se on jännä tunne. Olen tullut töihin, mutta en ole halunnut antaa itseäni sen vietäväksi. Ymmärrätkö?


Teen työtä, joka imee mukaansa. Kun työvälineenä on oma persoona ja oikeastaan siinä kaikki, ja jos pidättelee koko ajan niin, ettei anna itseään työn vietäväksi, työn tekeminen on itse asiassa aika hankalaa. Kun työvälineenä olen minä itse kaikkineni, olisi pystyttävä heittäytymään tilanteeseen kuin tilanteeseen, silti ammattitaitonsa säilyttäen.


Silloin, kun yksityiselämässä jokin yksittäinen tai useampi tekijä vaatii paljon, eväät käy vähemmiksi jakaa muualle. Tämä on johtanut siihen, että minun on täytynyt pidätellä töissä. Etten innostuisi, etten kuluttaisi vähäisiä voimavarojani, koska ne olisivat silloin pois perheeltäni ja kodiltani.


Tasapaino. Se kait se lienee kaikkein tärkeintä. Että löytäisi tasapainon työn ja vapaa-ajan väliltä. Jos jompikumpi kuluttaa liikaa, se on toiselta pois.


Alitajuntani on tehnyt sen, että aloin karttaa työpaikkaani henkisesti. Aloin epäillä.


Teen työtä kirkossa, kirkon jäsenenä. Aloin epäillä työpaikkani mielekkyyttä. Se johti siihen, että moni asia rupesi tympäisemään, monet kasvot alkoivat ottaa päästä. Eikö täällä mikään mene eteen päin? Samaa, samaa, samaa... Vuodesta toiseen. Aloin epäillä uskoani. Miksi juuri kristinusko? Miksei hindulaisuus tai joku muu? Olen pohtinut, että jos eroan kirkosta, menettäisin työpaikkani, koska työni edellyttää kirkon jäsenyyttä. Olen etsinyt muita työmahdollisuuksia...


Käteeni tarttui kirja vuodelta 1988. Sieltä sattuivat silmiini sanat:


Jumalani
kutsuessasi minut opetuslapseksesi
pyysit minua
rakastamaan ihmisiä
ja pitämään sen
mikä on oikeaa


Jumala, olen pahoillani
mutta tämä kaksoiskäsky on minulle mahdoton


Mitä enemmän rakastan ihmisiä
olen läsnä, kuuntelen
osallistun elämänkohtaloihin
joiden en toivoisi olevan kenenkään osa


sitä vähemmän osaan sanoa
mikä on oikein
aina ja ehdottomasti


sitä vähemmän haluan sanoa
tuo on varmasti väärin
nyt ja ikuisesti


Rakastaminen vie kaiken tietämiseltä terän


Jumalani
kutsuessasi minut opetuslapseksesi
pyysit minua
menemään kaikkeen maailmaan
ja julistamaan siellä sitä
mikä on totuus


Jumala, olen pahoillani
mutta tämä kaksoiskäsky on minulle mahdoton


Mitä kauemmas kuljen tutusta pihapiiristä
ylitän uusia rajoja
maantieteellisiä ja kulttuurisia
kohtaan outoja arvomaailmoita
iän, aseman ja poliittisen
kokemuksen värittämää


sitä vähemmän osaan julistaa
että oma totuuteni on ainoa ehyt ja oikea


sitä vähemmän edes haluan sanoa
että minun ja meikäläisten oivallus totuudesta
on tietämisen summa
kaikkia aikoja ja jokaista ihmistä varten


Näkeminen vie kaiken tietämiseltä mielen


Jumala, olen pahoillani
tai oikeastaan
olen hyvilläni
IA


Ah!
Tässä on niin hyvin sanottu se, mitä tunnen. Ja kuinka ollakaan, sanat on kirjoittanut Irja Askola kirjaan Matkaan naiset. Minua helpotti.


Olen fanittanut Irjaa siitä saakka, kun tulin hänet tietämään. Ihailen hänen tapaansa puhua ja kohdata kuulijansa, toinen ihminen. Irjakin on epäillyt! Saan minäkin epäillä.


Kerroin tunteistani tänä aamuna työporukalleni. Tunnustaminen auttoi. Kukaan ei tyrmännyt minua. Löytyi perään joku, joka kertoi olevansa aivan oikeassa paikassa.


Kun yksi on heikko, toinen voi olla vahva. Kun yhden voimat ja ideat loppuvat, toisella voi päin vastoin syntyä hetkessä uutta. Yhdessä mennään eteen päin. Samassa veneessä.

4 kommenttia:

  1. Koskettava runo. Jäin miettimään sen sanomaa, sekä Jumalan käskyä rakastaa ja pysyä totuudessa. Eikö Jumala ole totuus, ja rakastaminen totuudessa tärkeämpää kuin rakastaminen kaiken hyväksyen? Käyn parhaillaan läpi samanlaisia tunteita ja ajatuksia kuin runon kertoja. Yritän silti palata Raamatun totuuteen, koska uskon sen olevan uskon kannalta turvallisempi totuus kuin omien "vapaiden" ajatusteni ja kohtaamieni ihmisten totuus. Itselleni välittyy tuosta runosta, että kun kertoja kohtaa "outoja arvomaailmoita", ne ikään kuin sekoittavat hänen oman totuutensa, uskonsa. Oletko samaa mieltä, vai lähdinkö tulkitsemaan liikaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, Siri, ja kiitos kommentistasi. Lähdit pohdiskelemaan runoa syvältä. Itseäni kosketti erityisesti se, että niin lahjoiltaan moninainen emerituspiispa oli osannut sanoittaa uskonkriisiä aivan samoin kuin sen itse olen kokenut. Tulkitsen sitä itseni kautta niin, että mitä enemmän näkee ja oppii, sitä vaikeampi on pitää omasta, aiemmin ehkä ainoksi oikeaksi oppimastaan ja kokemastaan kiinni. Sitä helpompi on ajatella, että on olemassa useampia totuuksia ja sitä helpompi on antaa tilaa jokaiselle, Jumalan rakkauden kohteena olevalle ihmiselle juuri sellaisenaan.

      Poista
    2. Aamen sanoillesi :) Useampia totuuksia, mutta vain yksi suurin Totuus, jota ei pieni ihminen voi käsittää tai vangita.

      Poista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista